نورپردازی صحیح و اصولی در دندانپزشکی

نورپردازی صحیح و اصولی در دندانپزشکی



در کنار انتخاب رنگ، نور یکی از مهم‌ترین ملاحظاتی است که باید برای طراحی مطب دندانپزشکی در نظر بگیرید.


انتخاب عناصر روشنایی مناسب می‌تواند فضایی راحت و حرفه‌ای در دندان‌پزشکی‌ها ایجاد کند. در روشنایی مطب دندانپزشکی، نورپردازی دو عملکرد دارد که هر کدام اهداف و ویژگی‌های متفاوتی دارند؛ نور محیطی و روشنایی وظیفه که اینها باید متعادل باشند. اگر یکی از دیگری قوی‌تر باشد، منجر به خستگی چشم و سردرد می‌شود.


توصیه می‌شود از طرح‌بندی نورپردازی‌ای استفاده کنید که توزیع نور یکدستی را ارائه می‌دهند و در صورت امکان، گرادیان نور از اتاق انتظار تا جراحی به تدریج افزایش یابد تا چشم‌های بیمار آرام آرام با نور، هماهنگ شوند. نورپردازی در مطب دندانپزشکی ممکن است به سختی انجام شود و شما متعجب خواهید شد که جزئیات کوچک چقدر می‌توانند مهم باشند.


چرا داشتن نور مناسب در مطب دندانپزشکی مهم است؟


وقتی صحبت از طراحی مطب دندانپزشکی می‌شود، نورپردازی بسیار مهم است. اگر بعد از اتمام کارتان احساس خستگی می‌کنید، ممکن است مشکل از نور باشد. از آنجایی که شما زمان زیادی را در محل کار می‌گذرانید، نور مصنوعی همیشه مورد نیاز خواهد بود؛ صرف نظر از اینکه چقدر نور طبیعی از پنجره‌ها وارد می‌شود.


در فصل زمستان، ممکن است برای برخی از نوبت‌های درمان، نور وجود نداشته باشد و شما باید اطمینان حاصل کنید که سطح نورهمیشه برای کار، بهینه است. در حالی که نور طبیعی به وضوح می‌تواند تطابق سایه، بهره‌وری و راحتی بیمار را بهبود ببخشد ولی متأسفانه، بیش از حد ناپایدار است و نمی‌توان برای یک محیط کاری دقیق به آن تکیه کرد.


اثرات نور


• سازگاری کامل با افزایش نور به حدود شش دقیقه نیاز دارد


• نور بر میزان خستگی شما در پایان روز تأثیر می‌گذارد


• کنتراست زیاد نور باعث افزایش خستگی و فشار چشم می‌شود


• فعالیت بصری با شدت نور افزایش می‌یابد تا زمانی که به حدود 20000 لوکس می‌رسد و هر چه این تفاوت بیشتر باشد، روند تطبیق چشم با نور محیط، سخت‌تر می‌شود


• بینایی با افزایش سن کاهش می‌یابد و بنابراین افراد مسن به نور بیشتری نیاز دارند


نورپردازی اتاق انتظار باید چگونه طراحی شود؟


قسمت‌های انتظار باید آرامش‌بخش، دلپذیر و گرم باشند، بنابراین دمای رنگ پایین ایده‌آل است. بیماران به محیطی آرامش‌بخش نیاز دارند تا توجه آن‌ها را جلب کند و ذهنشان را از آنچه در انتظارشان است، دور نگه دارد.


بسیاری از بیماران با نگرانی به دندانپزشک مراجعه می‌کنند. بچه‌ها از انگشتان غریبه‌ها می‌ترسند و آن همه ابزار فلزی که در دهانشان رفت و آمد دارند؛ و بزرگسالان در مورد تشخیص و حقیقتی که در مورد وضعیت دندان‌های خود خواهند شنید، استرس دارند. بناراین نوری که انتخاب می‌کنید می‌تواند به کاهش این اضطراب‌ها کمک کند و تجربه آن‌ها را دلپذیرتر کند.


نور اتاق عمل برای متخصص بهداشت دندان به چه صورت است؟


فشار چشم، خستگی، سردرد و استرس محیطی همگی از مشکلات شایع هستند. همه اینها را می‌توان با تنظیم نور بهینه برای به حداقل رساندن خطر فشار و در عین حال اطمینان از مطلوب‌ترین دید از دهان بیمار اصلاح کرد.


نورپردازی جراحی باید بدون توجه به نور بیرونی از پنجره‌ها طراحی شود، زیرا در طول زمستان و آب و هوای بد، ممکن است نور طبیعی وجود نداشته باشد و برای حفظ نور جراحی در سطح بهینه، ممکن است لازم باشد پنجره‌ها با پرده پوشانده شوند.


آیا نور در زمان جراحی بر بیمار نیز تاثیر می‌گذارد؟


حفظ آرامش و حواس‌پرتی بیماران در حین عمل‌های دندانپزشکی نیز اهمیت خاصی دارد. یکی از ویژگی‌های روش‌های دندانپزشکی این است که بیماران بیشتر وقت خود را با خیره شدن به سقف می‌گذرانند؛ زیرا بسیاری از جراحی‌های دندان با بیدار بودن بیمار و تنها با استفاده از بی‌حسی موضعی یا آرامبخش خفیف انجام می‌شود. پانل‌های نور تزئینی می‌توانند یک نقطه کانونی تسکین‌دهنده و آرامش‌بخش در طول جراحی‌های دندانپزشکی و سایر روش‌ها ایجاد کنند.


کیفیت نور در جراحی دندان چگونه ارزیابی می‌شود؟


نورپردازی باید بدون سایه، یکنواخت و تمیز باشد. شما باید به راحتی بتوانید رنگ‌ها را مطابقت دهید. نورپردازی ال‌ای‌دی، سایه را به حداقل می‌رساند و درست مانند زمانی که فقط از نور طبیعی استفاده می‌کنید، سردرد یا خستگی چشم چه در طول روز و چه در پایان روز مشکل‌ساز نخواهد بود. داشتن پرده در پنجره نیز برای کم کردن نور طبیعی خورشید در مواقعی از روز که نور بسیار شدید است، مهم است.


در درمان‌های زیبایی کدام نور تاثیرگذارتر است؟


تطبیق صحیح رنگ دندان با مواد پرکننده اهمیت خاصی دارد. شاخص نمود رنگ بالا (CRI) در لامپ‌های ال‌ای‌دی، شما را قادر می‌سازد تا رنگ‌ها را برای تشخیص بهتر بافت به دقت ببینید. با نور فلورسنت، این احتمال وجود دارد که چیزی که در مطب به نظر می‌رسد یک رنگ دقیق و مطابق با دندان بیمار باشد ولی در نور طبیعی مطابقت نداشته باشد!


در نهایت، نور می‌تواند دوست یا دشمن یک متخصص بهداشت دندان باشد. حفره دهان چالش برانگیز است؛ زیرا کوچک و باریک است و میدان دید متخصصان را محدود می‌کند و باعث می‌شود تا برای داشتن ناحیه کار بصری بهتر در موقعیت‌های ناخوشایند و غیر قابل انعطاف کار کنند. در طول وضعیت ایستا، بدن مجبور است از نیمی از عضلات خود برای انقباض و حفظ موقعیت استفاده کند.


استقامت طولانی مدت وضعیت‌های ایستا ممکن است منجر به اختلالات اسکلتی عضلانی (MSDs) مانند کمردرد مزمن، عدم تعادل عضلانی، کم‌حرکتی مفاصل و انحطاط دیسک ستون فقرات شود. اما نگران نباشید؛ با داشتن ابزار مناسب و چراغ‌های ال‌ای‌دی بلان، می‌توانید نور متمرکزی را که برای ارائه مراقبت‌های برتر برای بیماران خود نیاز دارید، به کار بگیرید.


عضویت در خبرنامه
آدرس شرکت
تهران - یوسف آباد - خیابان سید جمال الدین اسد آبادی - انتهای خیابان 66 - پلاک 38
021  88  21  17  38
©2024 BLANC, All Right Reserved