مفاهیم روشنایی
توان لامپ
میزان برق مصرفی لامپ در واحد زمان توان لامپ نامیده می شود. واحد آن وات w است.
شار نوری
كل نور خارج شده از یك منبع نوری در واحد زمان در تمام جهات در فضا را شار نوری می‌گویند. واحد شار نوری «لومن» می‌باشد كه با «Lm» نشان می‌دهند. در اصطلاحات مربوط به محاسبات روشنایی، شار نوری را با (Φ) نشان می‌دهند. عددی كه به عنوان شار نوری در كنار مشخصات لامپ درج می‌شود در واقع شار نوری اولیه لامپ است، اغلب لامپ‌ها پس از اینكه مدتی از عمرشان گذشت شار نوری آنها افت می‌كند، این افت شار نوری به دلیل فرسودگی و كاهش كارایی اجزای مختلف تشكیل دهنده ساختمان لامپ نظیر ماده فلورسنت، گاز داخل محفظه، تبخیر فیلامان تنگستن و ... می‌باشد. بنابراین داشتن ثبات شار نوری در ابتدا و انتهای طول عمر یك مزیت برای لامپ محسوب می‌شود كه در هنگام تهیه لامپ باید به این نكته توجه كرد.
شدت روشنایی
مقدار شار نوری كه به واحد سطح (1 متر مربع) می‌رسد را شدت روشنایی می‌گویند و با E نشان می‌دهند. واحد شدت روشنایی "لوکس" (Lux) است و یكی از پارامترهای مهم در محاسبات روشنایی می‌باشد.
Lux=Lm/m2
در انجام محاسبات روشنایی ابتدا مقدار شدت روشنایی مورد نیاز در محیط با توجه به جداول استاندارد مشخص می‌گردد. در این جداول شدت روشنایی در هر فضا بر اساس نوع فعالیتی كه قرار است در آن محیط صورت بگیرد و میزان دقت مشخص می‌گردد.
شدت نور
میزان نور انتشار یافته در یك جهت خاص در فضا را شدت نور می‌گویند و آنرا با (I) نشان می‌دهند. و واحد آن (cd) یا كاندلا یا شمع است.

درخشندگی
مقدار شدت نوری که از واحد سطح(یک متر مربع) به چشم ما می رسد را درخشندگی گویند. درخشندگی را با L نشان می دهند و واحد آن Cd/m2 است. در واقع ما پیرامون خود را به واسطه داشتن درخشندگی مناسب می بینیم اما اگردرخشندگی کنترل نشود مشکل ساز خواهد بود.
خیرگی
وقتی چشم در معرض درخشندگی بالا قرارگیرد(یعنی نور بسیار زیاد وارد چشم شود) به علت صدمه موقتی به شبکیه چشم و تحریک ناپذیری موقتی بخشی از آن، چشم به تحریکات بعدی پاسخ نمی دهد و به این اتفاق چشم زدگی یا خیرگی گفته می شود. مانند نگاه به قاب عکس کنار پنجره در طول روز یا نور خودرو مقابل در شب.
خیرگی به دو دسته تقسیم می شود، خیرگی مستقیم که از منبع نور است و خیرگی غیر مستقیم که از مسبب آن نور منعکس شده از سطوح است.
دمای رنگ نور
دمای رنگ عددی است كه بر حسب كلوین (K = C + 273) بیان می‌شود و به نوعی بیان‌كننده رنگ نور خروجی می‌باشد. هر چه این عدد بالاتر باشد رنگ نور بیشتر به محدوده رنگهای سرد و سفید نزدیك‌تر است و هر چه این عدد كوچكتر باشد رنگ نور به محدوده رنگ‌های گرم (نظیر رنگ نور ناشی از لامپ‌های التهابی) نزدیكتر است.
شاخص بازده رنگ (Color Rendering Index)
چنانچه نور خورشید را به عنوان یک نور ایده‌آل و مرجع برای تشخیص دقیق رنگ‌ها فرض نماییم، شاخص بازده یا نمود رنگ عددی خواهد بود که نشان می‌دهد به چه میزان رنگ اشیا زیر نور یک لامپ، به رنگ استاندارد آن‌ها (یعنی زیر نور خورشید) نزدیک‌تر است. این شاخص نشان می‌دهد كه نور منتشر شده توسط لامپ تا چه اندازه رنگ‌ها را واقعی نشان می‌دهد. CRI در مورد لامپ‌ها عددی بین 20 تا 100 است و هر چه این عدد بالاتر باشد نمود رنگ واقعی‌تر است، بنابراین برای جاهایی كه نمایش واقعی رنگ اهمیت زیادی دارد نظیر نساجی، اتاق رنگ صنایع خودرو سازی، اتاق گریم و آرایش و ... استفاده از لامپ‌های با بازده رنگ بالا توصیه می‌شود.
بهره نوری
این عدد كه در واقع نسبت شار نوری خارج شده از لامپ به توان مصرفی آن است، نشان دهنده كارایی و بهره‌وری لامپ است، هر چه این عدد بالاتر باشد به این معنی است كه لامپ با مصرف انرژی كمتر، نور بیشتری تولید می‌كند. بهره‌نوری را با اتا نشان می‌دهند و واحد آن لومن بر وات است.
درجه حفاظت (IP)
بر اساس استانداردهای بین المللی، درجه حفاظت تجهیزات با حروف IP به همراه دو عدد نشان داده می شود که عدد اول سمت چپ نشان دهنده درجه حفاظت در برابر ورود اجسام خارجی و گرد و غبار و عدد دوم نمایانگر میزان حفاظت در برابر ورود آب و رطوبت است.
عضویت در خبرنامه
آدرس شرکت
تهران - یوسف آباد - خیابان سید جمال الدین اسد آبادی - انتهای خیابان 66 - پلاک 38
021  88  21  17  38
©2024 BLANC, All Right Reserved