چطور با روشنایی مناسب راندمان کاری را بالا ببریم؟
نور مناسب کار
چطور با روشنایی مناسب راندمان کاری را بالا ببریم؟
شاید برای خیلی از ما این موقعیت پیش آمده‌ باشد که در طول روز و زمانی که مشغول کار کردن هستیم چشم‌مان خیره شود، دچار سردرد شده و یا حتی عملکرد مناسبی نداشته باشیم. اما این اتفاقات به چه دلیل رخ می‌دهد و چگونه می‌توانیم فضایی مطلوب برای کار ایجاد کنیم؟

تاثیر نور بر عملکرد کارمندان
امروزه روشنایی اصولی و متناسب با محیط، یکی از نکات مهمی است که در طراحی دکوراسیون محیط‌های اداری نیز مورد توجه قرار می‌گیرد. نور و روشنایی بر عملکرد سیستم بدن ما انسان‌ها تاثیر مستقیم داشته و بر سلامت جسم و روان کارمندان تاثیرگذار است. نورپردازی نامناسب می‌تواند خلق و خو و خلاقیت را تحت تاثیر قرار دهد و یا الگوی خواب افراد را برهم زند. علاوه بر این در صورتی‌که روشنایی محیط خیلی کم باشد، سطح انرژی و راندمان کاری نیز کاهش یافته و چشم افراد دچار خستگی می‌شود. نور با شدت زیاد نیز برای چشم زننده است و باعث خیرگی هنگام کار می‌شود. با توجه به اهمیت روشنایی محل کار و تاثیر آن بر کارمندان، داشتن یک سیستم اصولی نورپردازی در محیط‌های اداری امری ضروری محسوب می‌شود.
بهترین منبع نور برای محیط کار چیست؟
نور محیط کار از دو منبع تامین می‌شود: نور طبیعی خورشید و دیگری نور مصنوعی که از طریق لامپ‌ها تامین می‌شود.
استفاده از نور طبیعی روز یکی از ایده‌آل‌ترین منابع برای محیط‌های کاری است و از خیرگی و خستگی چشم جلوگیری کرده و منجر به افزایش سطح انرژی و بهبود عملکرد کارکنان می‌شود. برای استفاده حداکثری از نور روز در محیط کار بهتر است میزهای کاری در کنار پنجره‌ها قرار بگیرند. هم‌چنین وجود نورگیرهای سقفی به ورود نور طبیعی بیشتر به محل کار کمک می‌کند.
اما باتوجه به اینکه فقط در ساعات مشخصی از روز امکان استفاده از این منبع طبیعی روشنایی وجود دارد، لذا باید از منابع نور مصنوعی کمک بگیریم. نحوه استفاده از این منابع روشنایی مصنوعی مساله‌ای است که باید با دقت درباره آن تصمیم‌گیری شود تا نورپردازی استاندار در فضای کاری وجود داشته باشد.

نورپردازی صحیح محل کار چگونه است؟
1.رنگ و دمای نور:
رنگ نوری که در محیط کار استفاده می‌شود و هم‌چنین دمای آن بر بهره وری و عملکرد کارکنان موثراست. بطورکلی نورهای سفید گرم منجر به ترشح هورمون ملاتونین در بدن شده و باعث ایجاد حس آرامش می‌شوند و درمقابل نورهای سفید سرد، مغز و ذهن را فعال کرده و منجر به هوشیاری می‌شوند. بهتراست در طول روز میزان گرمای نور در محل کار تغییر کند. به این صورت که در شروع ساعات کاری از نورهای سفید سرد در محیط کار استفاده شود که به کارمندان کمک می‌کند راندمان کاری بهتری داشته باشند و بهتر بر وظایف خود تمرکز کنند. هم‌چنین در ساعات پایانی کاری از نورهای سفیدگرم که حس آرامش در کارکنان ایجاد می‌کنند استفاده شود. اینکار باعث می‌شود الگوی خواب کارمندان نیز مختل نشود.بنابراین استفاده از تجهیزات روشنایی که در طول روز و باتغییر میزان نور طبیعی، قابل تنظیم باشد، همانند لامپ‌های ،LED انتخاب مناسبی است.
2. توجه به نوع تجهیزات روشنایی مورداستفاده در محل کار:
تجهیزاتی که برای تامین روشنایی محیط کاری مورداستفاده قرار می‌گیرند باید به دقت انتخاب شوند. این تجهیزات از آنجایی‌که باید مدت زمان زیادی مورداستفاده قرار بگیرند، بهتراست مصرف برق کمی داشته باشند. هم‌چنین باید تجهیزات روشنایی انتخاب کنیم که نورسالمی تولید کنند و برای سلامت انسان مضر نباشد. لامپ‌های « LED» هردو این ویژگی را دارند. این لامپ‌ها مصرف برق کمی داشته اما بازده نوری بالایی نیز دارند. علاوه برآن برعکس لامپ‌های کم‌مصرف، اشعه ماورابنفش تولید نمی‌کنند و بنابراین برای انسان مضر نیستند. تجهیزات روشنایی LED عمر طولانی‌تری نسبت به لامپ‌های دیگر دارند و هزینه تعمیر و نگهداری آن‌ها نیز پایین است. شرکت تجهیزات روشنایی«بلان» بطور تخصصی به تولید لامپ‌های LED که قابل استفاده برای مصارف مسکونی، محیط‌های اداری، محیط‌های صنعتی هستند، می‌پردازد. تمامی این محصولات روشنایی دارای 50000ساعت عمر مفید بوده و 3سال گارانتی دارند.
3. محل قرارگیری کامپیوترها در محیط کار:
مساله دیگری که باید پس از اجرای سایر نکات مربوط به روشنایی محیط کار به آن توجه کرد، محل قرارگیری کامپیوتر در محل کار است. کامپیوترها باید در محلی قرار بگیرند که نور ساطع‌شده از لامپ و هم‌چنین نور خورشید که از بیرون می‌تابد بر صفحه نمایش آن‌ها تاثیر نگذارد. بنابراین جای کامپیوترها را باید باتوجه به منابع روشنایی تنظیم کرد.
بنابراین روشنایی محیط کار درصورتیکه براساس استاندار و بطور اصولی انجام شود، باعث ایجاد احساس راحتی در کارمندان شده و از اتفاقاتی هم‌چون خیرگی چشم که در کار افراد باعث اختلال می‌شود، جلوگیری می‌کند. استفاده از تجهیزات روشنایی مناسب می‌تواند راندمان کاری کارکنان را بهبود ببخشد و هزینه های مصرف برق محل کار را نیز بطور چشمگیری کاهش دهد.
عضویت در خبرنامه
آدرس شرکت
تهران - یوسف آباد - خیابان سید جمال الدین اسد آبادی - انتهای خیابان 66 - پلاک 38
021  88  21  17  38
©2024 BLANC, All Right Reserved