نورپردازی مناسب خانه سالمندان

نورپردازی مناسب خانه سالمندان

 

نور مناسب برای کیفیت بهتر زندگی مهم است. نور معمولی خانه سالمندان برای پاسخگویی به نیازهای سالمندان ناکافی است. ساکنان خانه سالمندان، اختلال بینایی بیشتری دارند و ویتامین D کمتری دریافت می‌کنند.

علم روشنایی چیزی بیش از روشنایی، کارایی و هزینه است. فقط از کسی که دارای اختلال عاطفی فصلی یا SAD است بپرسید که آسمان خاکستری و روزهای کوتاه چگونه می‌تواند بر خلق و خوی آنها تاثیر بگذارد. نور مناسب، با شدت مناسب، در زمان مناسب می‌تواند بر سلامت، آرامش و خواب تاثیر بگذارد.

 

نورپردازی با کیفیت، زندگی را نجات می‌دهد

نور ناکافی، خطری برای ایمنی سالمندان ساکن در خانه سالمندان است. سه چهارم موارد بستری شدن در بیمارستان برای افراد بالای 65 سال ناشی از زمین خوردن است. بیشتر زمین خوردن‌ها به دلیل اشیا خانگی مانند تخت، صندلی و پله اتفاق می‌افتد. با روشنایی مناسب که به ساکنین کمک می‌کند در تمام ساعات روز از محیط اطراف خود آگاه باشند، بهتر می‌توان از چنین حوادثی پیشگیری کرد.

 

نورپردازی مطلوب در مراکز مراقبت از سالمندان چگونه است؟

نور خوب باید به بیماران بهترین درک حسی از محیط اطراف را بدهد و همچنین به آنها اجازه دهد بدون مانع در سراسر خانه، حرکت کنند. با افزایش سن، برای انجام فعالیت‌های روزمره به دو برابر بیشتر از آنچه استانداردهای معمول توصیه می‌کنند و 4 برابر بیشتر از زمانی که در دهه 20 سالگی به نور احتیاج داشتیم، نیاز داریم. پیشرفت‌ها در روشنایی و استفاده از لامپ‌های ال ای دی، یکی از جدیدترین و امیدوارکننده‌ترین نوآوری‌ها برای تضمین کیفیت بهتر زندگی در خانه سالمندان است.

استفاده از لامپ‌های LED می‌تواند تجربه زندگی در خانه سالمندان را به سه طریق بهبود ببخشد:

·      افزایش ایمنی ساکنین

·      صرفه‌جویی در هزینه برای مدیریت تاسیسات از طریق کاهش هزینه‌های انرژی و نگهداری

·      تنظیم چرخه ساعت خواب بدن

در نورپردازی، این اصول باید رعایت شوند:

·      چراغ‌های سقفی در حالی که برای مکان‌هایی که به شدت بر روی کار متمرکز هستند، مانند اتاق غذاخوری مناسب هستند، اما برای اتاق خواب یا سالن استراحت ممکن است باعث ناراحتی شوند و مناسب نیستند.

·      چراغ‌های دیواری برای ایجاد سطوح مختلف روشنایی در یک فضا مفید هستند و همچنین می‌توانند برای ارائه نور پس زمینه ملایم‌تری در عصرها استفاده شوند. سعی کنید سطوح طبیعی نور روز را تقلید کنید تا بتوانید چرخه خواب طبیعی را حفظ کنید.

·      نورپردازی‌های کاری با استفاده از لامپ‌های LED. این لامپ‌ها وسایلی آسان و مقرون به صرفه هستند و می‌توان آنها را راحت به هر فضایی اضافه کرد. یک چراغ کنار تخت که دارای سوییچی برای استفاده ساکنین است، به ساکنین اجازه می‌دهد تا به خود متکی باشند؛ در حالی که استفاده از لامپ‌های اضافی در فضاهای مشترک تضمین می‌کند که می‌توانید روشنایی را بسته به مکان مورد نیاز، تنظیم کنید.

به طور کلی سطح یکنواخت نور و روشنایی در سرتاسر خانه، ترجیح داده می‌شود. اکثر ساخت و سازهای خانه سالمندان، دهه‌ها پیش و در زمانی که درک ما از فواید نور برای سلامتی در مراحل ابتدایی بود، تکمیل شد. در نتیجه اکثر این اقامتگاه‌ها فاقد نور طبیعی هستند. راهروها و نهارخوری‌ها در طول روز، مانند شب به نظر می‌رسند، بدون هیچ نشانه بصری برای تمایز زمانی. این امر، ریتم طبیعی خواب را مختل می‌کند و منجر به بی‌خوابی و اضطراب و سایر مشکلات می‌شود.

روز و شب به هم وابسته‌اند. آنها با هم وجود دارند و یک جنبه اساسی از وجود انسان هستند. شاید هیچ کجا در دسترس بودن نور مناسب برای سلامتی و رفاه ساکنین حیاتی‌تر از محیط خانه سالمندان نباشد. ساکنان خانه‌های سالمندان فقط بیمار نیستند، بلکه طبق یک تعریف، ساکن همیشگی آن مکان هستند. بسیاری تا پایان عمر در آنجا زندگی خواهند کرد و به ندرت پا به بیرون از خانه می‌گذارند. وجود نور در خانه‌های سالمندان حتی مهم‌تر از هتل‌ها، رستوران‌ها و غیره است؛ زیرا ساکنان خانه سالمندان به دلیل سن، بیماری و ضعف، نمی‌توانند به تنهایی و به راحتی به نور طبیعی برسند، بنابراین نور و فواید آن را باید به آنها رساند.


بنابراین صرف زمان برای در نظر گرفتن نیازهای روشنایی خانه مراقبتی شما می‌تواند مزایای بی‌شماری داشته باشد. برای مثال:

1.   بهبود مسیریابی و استقلال

2.   خلق و خوی عمومی خوب و کاهش سطح اضطراب

3.   سهولت انجام وظایف برای مراقبین و ساکنین

4.   کاهش زمین خوردن‌ها

5.   زیبایی ظاهری فضای داخلی شما


عضویت در خبرنامه
آدرس شرکت
تهران - یوسف آباد - خیابان سید جمال الدین اسد آبادی - انتهای خیابان 66 - پلاک 38
021  88  21  17  38
©2024 BLANC, All Right Reserved