نورپردازی مدرن‌ترین کتابخانه‌های جهان

نورپردازی مدرن‌ترین کتابخانه‌های جهان


کتابخانه عمومی سنگ بنای جامعه است و به حفظ مجموعه عظیم دایره المعارف‌ها و کتاب‌ها برای نسل‌های حاضر و نسل‌های بعد کمک می‌کند. حتی در این دوره کنونی که تکنولوژی روز به روز پیشرفت کرده و ما را کمتر به چاپ متکی می‌کند نیز هیچ‌کس نمی‌تواند اهمیت کتابخانه‌ها را انکار کند؛ زیرا آنها به عنوان پایه زیرساخت دانشگاهی عمل می‌کنند.


بهترین کتابخانه جهان در کدام کشور است؟


دولت فنلاند دارای رتبه بالای سرمایه‌گذاری در دسترسی عمومی به کتاب و ادبیات است. قانون کتابخانه فنلاند ارائه رایگان کتاب و ارتقای دسترسی برابر به تمدن و فرهنگ، یادگیری مادام‌العمر، و شهروندی فعال و دموکراسی است. در نتیجه این کشور، در سال 2016 به عنوان باسوادترین کشور جهان در رتبه‌بندی قرار گرفت.


همانطور که شهردار هلسینکی، یان واپاووری ، بیان کرد : «خدمات کتابخانه، سرمایه‌گذاری بر روی مردم است. با توسعه مردم خود، جامعه خود را برای عصر آینده آماده می‌کنیم؛ این اصل که دانش برای همه است، مؤلفه دیرینه موفقیت جامعه فنلاند و پایه اساسی شهری است که بر اساس اعتماد بین دولت و شهروندان بنا شده است.»


زیباترین کتابخانه جهان متعلق به کدام کشور است؟


یکی از زیباترین کتابخانه‌های جهان را می‌توان در شهر نیویورک یافت. بیشتر کتابخانه‌ها برای عموم باز هستند، اما کتابخانه مورگان در سال 1906 به عنوان یک کتابخانه خصوصی برای بانکدار، جی پی مورگان تأسیس شد.


این کتابخانه خصوصی شامل مجموعه‌هایی از نسخه‌های خطی، آثار هنری و کتاب‌های چاپی بود - که برخی از آنها بسیار نادر هستند و به 4000 سال قبل از میلاد بازمی‌گردند. در سال 1924 بود که این کتابخانه توسط پسر جی پی مورگان به یک موسسه عمومی تبدیل شد.


در سال 2019، کتابخانه و موزه مورگان از بازسازی بزرگی در نمای بیرونی 112 ساله کتابخانه خبر داد. حفاظت و بازسازی نمونه خیره‌کننده معماری نئوکلاسیک در آمریکا برای بهبود محیط اطراف، نورپردازی بیرونی بهتر ساختمان و گسترش دسترسی عمومی بود.


مورگان حامی توماس ادیسون و اولین پذیرنده روشنایی الکتریکی بود. خانه و کتابخانه او از فناوری جدید آن زمان استفاده می‌کردند. بنابراین نورپردازی برای بازسازی صدمین سالگرد حیاتی بود. برایان ریگان، معاون مدیر موزه توضیح می‌دهد: «هدف این بود که ویژگی‌های معماری و آثار هنری را دراماتیزه کنیم و قصد داشتیم که یک تجربه بصری ظریف ایجاد کنیم."


کدام چراغ‌ها بهترین نور را برای کتابخانه‌ها فراهم می‌کنند؟


فناوری پشت چراغ‌های ال‌ای‌دی دهه‌ها است که وجود داشته است، اما اخیراً آنها به اندازه‌ای مقرون به صرفه و قابل اعتماد شده‌اند که به طور چشمگیری محبوبیت خود را افزایش دهند.


دلایل مختلف دیگری نیز وجود دارد که چرا سیستم‌های روشنایی LED بلان، بهترین انتخاب برای روشنایی قفسه‌های کتاب و کتابخانه هستند:


• کتاب‌های شما ایمن خواهند بود


کاغذ به نور با شدت بالا حساس است و در حضور گرما و اشعه ماوراء بنفش تغییر رنگ می‌دهد. یکی از مزایای مهم استفاده از جدیدترین فناوری لامپ LED امروزی این است که ایمن‌ترین شکل روشنایی شناخته شده برای علم را تولید کرده است. مطلقاً هیچ نور فرابنفش یا گرمای مادون قرمزی تولید نمی‌کند. این بدان معناست که حتی کتاب‌های کمیاب از تخریب و داغ شدن بیش از حد در امان هستند.


• کتاب‌های شما برجسته خواهند شد


چراغ‌های LED را می‌توان در یکی از چندین دمای رنگی پیکربندی کرد و بهترین انتخاب بستگی به نوع متن‌هایی دارد که صاحب کتابخانه قصد نمایش آن را دارد. برای مثال، متن‌های کلاسیک و قدیمی‌تر معمولاً دارای جلدهایی با رنگ‌های سیاه، سبز تیره یا قهوه‌ای تیره هستند و اینها با رنگ‌های گرم‌تر بهترین تعامل را دارند. برای کمیک‌ها و متن‌هایی با جلدهای روشن‌تر و پررنگ‌تر، چراغ‌های سفید طبیعی به بهترین شکل با سوژه ارتباط برقرار می‌کنند، زیرا رنگ جلد را با دقت بیشتری نشان می‌دهند.


• زیبایی قفسه‌های کتاب شما دو چندان می‌شود


نحوه نصب نور قفسه‌ها در نورپردازی کتابخانه اهمیت دارد. قانون کلی برای طراحی روشنایی کتابخانه، ارائه نور و توزیع یکنواخت روشنایی قفسه‌ها است.


بهترین کتابخانه‌ها آنهایی هستند که دارای فضایی دلپذیر و جذاب و دعوت کننده باشند و خوانندگان، آن را راحت و ایمن بدانند. به این ترتیب نورپردازی باید مکمل معماری و طراحی داخلی باشد تا مضامین و عناصر برجسته شوند. هدف همچنین ایجاد درجه‌ای از کنترل و انعطاف‌پذیری بین نور روز و نور مصنوعی است.


ژان پل سارتر، فیلسوف فرانسوی قرن بیستم، کتابخانه را «یک معبد» می‌دید و مقاله‌نویس و شاعر بریتانیایی، تی‌اس الیوت احساس می‌کرد که «وجود کتابخانه‌ها بهترین شواهد را ارائه می‌دهد تا نشان دهد هنوز می‌توان به آینده انسان امیدوار بود».


نویسنده، ویتولد ریبچینسکی نیز می‌گوید که اگرچه کتابخانه دیگر اولین جایی نیست که مردم برای کسب اطلاعات به آن مراجعه می‌کنند، اما همچنان یک «پاتوق شهری و محل ملاقات و داوری اطلاعات» است. بنابراین، طراحان کتابخانه‌ها باید درباره اتاق‌های مطالعه‌ی خفه‌کننده‌ی گذشته تجدیدنظر کنند و آن‌ها را با فضاهای مطالعه انعطاف‌پذیرتر، جایگزین کنند، به همین دلیل است که نورپردازی مناسب کتابخانه‌ها حائز اهمیت است.


عضویت در خبرنامه
آدرس شرکت
تهران - یوسف آباد - خیابان سید جمال الدین اسد آبادی - انتهای خیابان 66 - پلاک 38
021  88  21  17  38
©2024 BLANC, All Right Reserved