راهکارهایی ساده و عملی برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی
چراغ کم مصرف
راهکارهایی ساده و عملی برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی
همه ما می‌توانیم با ایجاد تغییرات کوچک در زندگی روزمره، به صرفه‌جویی در مصرف انرژی کمک کنیم و چندین سال به عمر زمین اضافه کنیم. روز صرفه‌جویی در مصرف انرژی شاید زمان مناسبی برای برداشتن قدم‌های مثبت باشد.

اگر دقت کرده‌ باشید در سال‌های اخیر، تابستان‌های بسیار گرم و طاقت فرسایی را تجربه می‌کنیم، در زمستان‌هایمان برف و باران کمی می‌بارد، بیشتر از گذشته اخبار مربوط به آتش‌سوزی‌های افسارگسیخته را می‌شنویم و خشک‌سالی شدیدتری را تجربه می‌کنیم. همه این وقایع به علت افزایش گرمایش زمین هستند.
یکی از دلایل اصلی گرمایش زمین، گازهای گلخانه‌ای هستند که در اثر مصرف سوخت‌های فسیلی در کارخانه‌ها، وسایل نقلیه، گرمایش خانه‌ها در فصل زمستان و ... تولید می‌شوند.
همه ما به‌عنوان فرزندان زمین که حیات و زندگی‌مان به حیات این کره خاکی وابسته است، وظیفه‌داریم برای بهبود شرایط کره زمین اقداماتی هرچند کوچک انجام دهیم تا نه‌تنها کره زمین، بلکه خودمان را نیز نجات دهیم.

چگونه در مصرف انرژی صرفه‌جویی کنیم؟
• وسایل برقی که استفاده نمی‌کنید از برق بکشید.
دستگاه‌ها و وسایل برقی حتی هنگامی‌که از آن‌ها استفاده نمی‌کنیم نیز در حال مصرف برق هستند. بنابراین شارژر موبایلتان را وقتی از آن استفاده نمی‌کنید از برق بکشید. هم‌چنین لپ‌تاپ، تلویزیون و سایر وسایل برقی که دیگر کاری با آن‌ها ندارید خاموش‌کنید و از برق جدا کنید.
• استفاده از لوازم برقی کم‌مصرف.
بسیاری از ما هنگام خرید وسایل برقی به قیمت، قدرت و دوام آن‌ها توجه می‌کنیم. درصورتی‌که یکی از معیارهای مهم برای تهیه لوازم برقی، میزان مصرف انرژی آن‌هاست. لوازم برقی مدل A+++، تا 45 درصد مصرف انرژی را کاهش می‌دهند.
• استفاده از لامپ‌های LED.
لامپ‌های LED نسبت به لامپ‌های کم‌مصرف، 25 درصد گرمای کم‌تری تولید می‌کنند و طول عمر مفید بیشتری دارند. لامپ‌های LED به لامپ‌های فوق کم‌مصرف معروف هستند و به‌طور مثال میزان مصرف برق در سال یک چراغ LED با لومن ۲۸۰۰ ، ۱۰۵ کیلووات ساعت است این در حالی است که در همین شرایط یک لامپ کم‌مصرف فلورسنت برای تأمین همین مقدار لومن سالانه حداقل ۳۱۵ کیلووات ساعت برق مصرف می‌کند. هم‌چنین نور لامپ‌های LED برخلاف نور لامپ‌های کم‌مصرف، هیچ اشعه ماورا بنفشی از خود ساطع نمی‌کند و برای انسان مضر و خطرناک نیست.
علاوه بر این لامپ‌های کم‌مصرف در خود مقداری جیوه دارند که هم برای محیط‌زیست و هم برای انسان‌ها خطرناک است. اما تجهیزات روشنایی LED در خود جیوه ندارند و با محیط‌زیست سازگارند.
• استفاده از پرده و پوشیدن لباس بیشتر.
به کمک همین کار کوچک یعنی آویختن پرده می‌توانیم از برودت هوا جلوگیری کنیم و گامی در جهت صرفه‌جویی در مصرف انرژی گاز برداریم. هم‌چنین در فصل سرما بهتراست دمای خانه را در حد متعادلی گرم نگه‌داریم و بجای زیاد کردن بخاری و شوفاژ، لباس بیش‌تری بپوشیم. به این طریق فشار کم‌تری به نیروگاه‌ها وارد شده و باعث کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای می‌شویم.
• عایق‌بندی مناسب خانه.
درصورتی‌که خانه‌ها به‌درستی عایق‌بندی شده باشند از هدر رفتن انرژی که صرف گرمایش یا سرمایش محیط شده است، به‌خوبی جلوگیری می‌کند. استفاده از پنجره‌های دوجداره و یا درزگیر می‌تواند راهکار خوبی باشد.
• جلوگیری از هدر رفتن آب.
با اقداماتی هم ‌چون تعمیر لوله‌های خراب، کاهش زمان دوش گرفتن، شستن ماشین با سطل به‌جای شلنگ و... می‌توانیم در کاهش مصرف انرژی سهیم باشیم.
مصرف کمتر انرژی، نه‌تنها هزینه‌های ما را کاهش می‌دهد بلکه چندین سال به عمر زمین اضافه می‌کند. تنها افرادی که می‌توانند به حفظ کره زمین کمک کنند ما انسان‌ها هستیم که با رعایت مواردی در زندگی روزمره‌مان می‌توانیم مانع از آسیب‌های بیش‌تر به زمین شویم.
عضویت در خبرنامه
آدرس شرکت
تهران - یوسف آباد - خیابان سید جمال الدین اسد آبادی - انتهای خیابان 66 - پلاک 38
021  88  21  17  38
©2024 BLANC, All Right Reserved