نورپردازی حرفه‌ای استخرهای سرپوشیده و روباز

نورپردازی حرفه‌ای استخرهای سرپوشیده و روباز

 

 نورپردازی مناسب می‌تواند یک استخر متوسط ​​را به یک اثر هنری مدرن تبدیل کند.

اولین اولویت نورپردازی استخر، ایجاد محیطی امن است. برای ایجاد این محیط باید به انتخاب وسایل روشنایی و محل قرارگیری چراغ‌ها توجه کرد. استخرها نور طبیعی را از پنجره‌ها و نور مصنوعی را با کمک لامپ‌ها دریافت می‌کنند. گاهی اوقات استخرها فقط با نور طبیعی یا گاهی اوقات با نور مصنوعی روشن می‌شوند؛ گاهی هم می‌توان با ترکیب هر دو روشنایی را ایجاد کرد .

به طور کلی در استخرهای سرپوشیده، سطح نور 300 لوکس کافی است. در صورت برگزاری مسابقات ممکن است سطح روشنایی 500 لوکس یا بیشتر مورد نیاز باشد. لامپ‌ها، به خصوص زمانی که نور با زاویه کمتر از 50 درجه به سطح آب می‌رسد، باعث ایجاد انعکاس و تابش خیره‌کننده می‌شوند. برای جلوگیری از این وضعیت باید برنامه‌ریزی درستی انجام شود.

زمانی که لامپ مستقیماً روی استخر قرار می‌گیرد، چنین مشکلی رخ نمی‌دهد. این مشکل زمانی رخ می‌دهد که لامپ‌ها روی دیوار کناری قرار می‌گیرند. زمانی که نور با زاویه کمتری به سطح آب می‌رسد، بازتاب و تابش خیره‌کننده ایجاد می‌کند. در این شرایط ناجیان غریق ممکن است شناگران را نبینند. علاوه بر تابش خیره‌کننده در سطح استخر، لامپ‌ها تأثیر خیره‌کننده‌ای هم روی شناگران دارند که می‌تواند ناراحت‌کننده باشد. با قرار دادن وسایل روشنایی در موقعیت مناسب، می‌توان از بروز این مشکل جلوگیری کرد.

علاوه بر روشنایی عمومی، از نورپردازی زیر آب در استخرها می‌توان برای کاهش  بازتاب و بهبود کیفیت نور استفاده کرد. این نوع روشنایی نیز برای ایمنی بسیار مهم است.

انواع چراغ‌های استخر

سه گزینه اصلی برای انتخاب چراغ‌های مناسب برای استخر شما وجود دارد: لامپ‌های رشته‌ای، هالوژن و LED.

لامپ‌های رشته‌ای

زمانی این چراغ‌ها کم‌هزینه‌ترین گزینه بودند. این چراغ‌ها بسیار شبیه لامپ‌های استانداردی هستند که بیشتر مردم قبل از معرفی نور فلورسنت فشرده (CFL) در خانه‌های خود استفاده می‌کردند. نور در این لامپ‌ها از طریق حرارت دادن یک رشته تولید می‌شود در حالی که گرما نیز تولید می‌کنند و خروجی نور، سایه زرد دارد. این باعث می‌شود که حتی تمیزترین استخرها در هنگام روشن شدن لامپ‌های رشته‌ای، ظاهری سبز داشته باشند.

هالوژن‌ها

لامپ‌های هالوژن به تدریج جایگزین لامپ‌های رشته‌ای به عنوان نوع استاندارد روشنایی استخر شدند. آنها طول عمر بیشتری داشتند و تا 20 درصد انرژی کمتری مصرف می‌کردند، بنابراین با محیط زیست سلزگارتر بودند. آنها همچنین نیاز به تعویض کمتری داشتند.

با این حال، لامپ‌های هالوژن تقریباً دو برابر لامپ‌های رشته‌ای قیمت داشتند، بنابراین با وجود صرفه‌جویی در هزینه‌ها، گزینه‌های گران‌تری بودند. آنها همچنین نیاز به تعویض نسبتاً منظم داشتند و از آنجایی که هنوز از رشته‌ها استفاده می‌کردند، همان دردسرهای لامپ‌های رشته‌ای را نیز داشتند. این عوامل به این معنی بودند که هالوژن‌ها هنوز گزینه ایده‌آلی برای روشنایی استخرها نبودند.

لامپ‌های ال ای دی

تکنولوژی LED انقلابی در نورپردازی استخرها ایجاد کرد. چراغ‌های LED استخر در حال حاضر استاندارد روشنایی  استخرها هستند. دلیل این امر این است که آنها بسیار کارآمد در مصرف انرژی هستند، زیرا تمام انرژی مصرفی خود را به نور تبدیل کرده و تنها بخشی از آن به گرما تبدیل می‌شود، بنابراین انرژی کمتری هدر می‌رود. لامپ‌های LED از رشته‌ای برای تولید نور استفاده نمی‌کنند بلکه از مجموعه ال ای دی‌های سفید یا رنگی استفاده می‌کنند. این مزیت تضمین می‌کند که سایه زرد و هیچ گرمایی وجود ندارد.

 

ماندگاری

تعویض هر لامپی به ویژه در مورد استخرها می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد، زیرا معمولاً ابتدا باید آب استخر را تخلیه کنید. این یک مرحله آزاردهنده و وقت‌گیر است، اما از نظر ایمنی ضروری است.LED  ها به دلیل دوام خود، در هزینه شما صرفه‌جویی می‌کنند؛ زیرا شما آنها را کمتر از سایر انواع چراغ‌ها تعویض می‌کنید که هزینه کمتری را در سال به همراه دارد.

 

چه رنگ‌هایی از چراغ‌های ال ای دی موجود است؟

وقتی صحبت از چراغ‌های استخر می‌شود، گزینه‌های بسیار خوبی برای انتخاب وجود دارد. البته تشخیص اینکه کدام چراغ برای شما مناسب‌تر است، دشوار است. آیا می‌خواهید یک نمایش نور چند رنگ داشته باشید یا ترجیح می‌دهید از نور سفید کلاسیک استفاده کنید؟ آیا به دنبال نورپردازی هوشمند هستید یا ترجیح می‌دهید همه چیز را ساده نگه دارید؟

اگر ایمنی اولویت اصلی شما باشد یا اگر به دنبال راهی ساده برای نمایش طراحی استخر خود باشید، نور سفید یک انتخاب عالی، ساده و کلاسیک است. همچنین شما می‌توانید نور استخر را در هر رنگی، با نمایش‌های نوری سرگرم‌کننده، تنظیم کنید.

 

به چند چراغ استخر نیاز دارید؟

این به عوامل مختلفی بستگی دارد:

·              اندازه و شکل استخر

·              میزان نور در ناحیه اطراف استخر

·              جلوه‌های طراحی و رنگی که می‌خواهید به دست آورید.

بدیهی است که یک استخر بزرگ به نور بیشتری نسبت به یک استخر کوچکتر نیاز دارد. اگر در یک منطقه روستایی بدون نور کافی زندگی می‌کنید، ممکن است استخر شما به نور بیشتری نیاز داشته باشد. هنگام برنامه‌ریزی برای نورپردازی استخر باید به شکل استخر فکر کنید. اگر منحنی یا L شکل است، باید مطمئن شوید که تمام قسمت‌های استخر به خوبی روشن هستند.

در نهایت به جلوه‌های زیبایی شناسی فکر کنید. آیا مناطقی از استخر وجود دارد که بخواهید به طور خاص برجسته کنید؟ به عنوان مثال، اگر استخر شما دارای آب‌نما است، باید مطمئن شوید که این قسمت دارای نور کافی است تا بعد از تاریک شدن هوا همچنان زیبایی خود را داشته باشد.


چرا باید از چراغ‌های LED در استخر خود استفاده کنید؟

ال ای دی‌ها به لطف تطبیق‌پذیری و فناوری پیشرفته، اکنون بیش از نیمی از بازار روشنایی را برای نصب در استخرهای جدید به خود اختصاص داده‌اند و البته به راحتی می‌توان دلیل آن را فهمید! مزایای استفاده از این چراغ‌ها بسیار زیاد است. نور طبیعی‌تری را ارائه می‌کنند که رنگ آبی یا زرد تند را که می‌تواند از چراغ‌های رشته‌ای استاندارد ناشی شود، ندارد. خطر خستگی چشم را به حداقل می‌رساند، زیرا شدت نور کمتری را ساطع می‌کنند. همچنین شما را قادر می‌سازند شب‌ها بدون نگرانی در مورد حشراتی که در اطراف چراغ‌های رشته‌ای سنتی پرواز می‌کنند، شنا کنید.


عضویت در خبرنامه
آدرس شرکت
تهران - یوسف آباد - خیابان سید جمال الدین اسد آبادی - انتهای خیابان 66 - پلاک 38
021  88  21  17  38
©2024 BLANC, All Right Reserved